fredag, april 29, 2011

Inget för den med hemofobi*

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld XXXX
Snyggt omslag! Och bra innehåll också, vilket även Augustpriset 2010 (kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok) tyder på. Det börjar med att Maja skär av sig en bit av sin tumme med en cirkelsåg (uääh!). Av misstag, men de flesta verkar tro att hon har gjort det med flit. Alla utom Majas mamma alltså, hon verkar inte tro något alls eftersom hon inte hör av sig. Maja åker sedan upp till Norrköping över helgen, men mamman är inte där. Var är hon? Vad har hänt henne? Vad betyder de där mailen i pappans mailbox som Maja läser i smyg?
Jajamen, välskrivet och medryckande hela vägen. Lite onödigt många olyckor kan jag tycka, kan man verkligen ha en sådan där otur undrar jag som ändå själv är klumpig. Men i övrigt, jag känner med karaktärerna (hade gärna läst mer om Enzo!) och jag gillar kapitlenas namn. Och omslaget, som sagt. Bra bok liksom. Läs gärna!

*) Blodfobi vill säga. Apar alltså Catariina som gärna strör latinska fobi-ord omkring sig.

1 kommentar:

catariina sa...

Mmmm, är mycket nöjd att du fick med ett fobiord i inlägget.