måndag, januari 19, 2009

Före Finlandia

"Baby Jane" av Sofi Oksanen XXXX-
Väl tillbaka från Sverige-vistelsen passade det bra med lite finsk läsning. Och vad passar väl då bättre än Sofi Oksanen som vann Finlandiapriset 2008 (dock för romanen Puhdistus och inte den bok jag fick tag på)?
Berättarjaget beskriver sin kärlek Piki, Helsigfors häftigaste flata, med både passion och en intensiv sorg. Piki blir nämligen en fånge i sin lägenhet - och panikstörning - och berättarjaget, som haft en realtion med Piki, vet inte vad hon ska göra så hon söker sig till en man hon inte bryr sig om och tillbringar dagarna i hans badkar. Oksanens text bryts av av passande sångcitat och jag kan inte göra annat än önska att jag vore mer bevandrad inom musiken.
Det är bra och det är sorgligt och jag kan bara surfa till biblioteksdatabasen för att hålla utkik efter när Puhdistus kan bli ledig. Både Baby Jane och debuten Stalins kossor finns översatta till svenska, så passa på och läs!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lånade Baby Jane på bibblan idag. Tyckte att Stalins kossor var så himla bra. :)

Bokbabbel sa...

Den var ju det ja, kul att du hittade ett ex av en annan bra bok på bibb(l)an!