tisdag, september 09, 2008

Tidsaspekten i böcker

Jag vet inte om ni någon gång har funderat på tidsaspekten i böcker, speciellt vid dialoger då. Det är oftast lättare (och snyggare?) att klämma in dialogen vid sidan om något annat som pågår, men ibland undrar jag om det är där det "går fel". För ibland är det t.ex. två personer som talar, och medan de har utbytt tre repliker vardera har den ena personen hunnit skala potatisarna till middagen. Är det realistiskt?

Förstår ni alls vad jag menar? Har ni några bra eller dåliga exempel på böcker och tidsaspekten?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag förstår precis hur du menar och tänkte faktiskt på det alldeles nyligen. Även i filmer kan det vara lite samma sak. Typ någon säger "jag ska gå om fem minuter", varpå de pratar i två minuter och sedan ska person 1 plötsligt gå. Väldigt konstigt att ens ha med den repliken då, istället för att strunta i tidsangivelsen eller nöja sig med att repliken blir: "jag ska strax gå".
Störande att jag inte kommer på i vilken bok jag nyligen tänkte på det. Och det måste vara svårt som författare också hur man gör i sådana situationer. Hojtar till om jag kommer på bokexemplet.

Jenny sa...

Just det har jag inte tänkt på men en lite liknande grej. Ibland i böcker som är skrivna i dagboksformat undrar jag hur personerna hinner skriva allting. Ibland verkar de skriva samtidigt som de gör andra saker, ibland hinner de skriva en hel sida på nolltid. Det kan ha varit i Bridget Jones dagbok jag retade mig mest på det.

Bokbabbel sa...

jessie: Skönt att du förstod vad jag menade! :) I tv-serien "24" var man tvungen att vara extra noga med saker och ting, men ändå tog det ibland bara typ fem minuter att köra genom stan...

jenny: Mm, sitter de liksom och antecknar medan sakerna händer eller?

Anonym sa...

Eftersom jag har minne som en guldfisk kan jag givetvis inte komma ihåg något exempel. Men SOM jag vet vad du pratar om. Fattar att det kan vara klurigt när man ska fixa dialog, men alltså... ibland är det ju bara galet.

Bokbabbel sa...

lisan: Exakt, det hade ju varit bra med rafflande exempel här men... minns att jag tänkte på detta åtminstone då jag läste nyaste Fossum-boken... hmm...