torsdag, september 04, 2008

Karin fortsätter att experimentera

"Den som älskar något annat" av Karin Fossum XXXX-
Ett par är ute och vandrar i skogen, kvinnan drömmer om att få barn och funderar över sitt dåliga äktenskap. Plötsligt hittar de en liten pojke, död och med bara en t-skjorta på sig. Konrad Sejer får rycka ut medan det lilla samhället drabbas av panik över pedofilen som kanske finns mitt ibland dem.
Jag var glad över att Fossum återvänt till min favoritkommissarie Sejer efter den enligt min mening mindre lyckade romanen Brott. Den som älskar något annat använder sig dock av ett lite annorlunda grepp då man får följa dels paret som hittade pojken, dels skurken själv, dels Sejers och Skarres nästan skämtsamma samtal. Ett i och för sig intressant grepp även om jag personligen föredrar - i alla fall när det kommer till Fossums böcker - det mer traditionella sättet med poliser som funderar över och slutligen löser brottet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den här boken är på väg hem till mig! Ska bli intressant. =) Tycker om Fossums sätt att skriva på.

Bokbabbel sa...

åh ja, Fossum är (oftast) bäst