tisdag, september 23, 2008

Helgens läsning

"Dress Your Family in Corduroy and Denim" av David Sedaris XXX+
The Korean nodded, the way you do when you're a foreigner and understand that someone has finished a sentence.

Detta är en samling "sanna" berättelser med figuren David Sedaris som berättare. Lite smått och gott ur hans barndom, några andra historier då han är vuxen och de flesta har accepterat att han är gay. Några gånger skrattar jag till ordentligt, men annars bara läser jag uatn att förstå själva grejen med boken.

"Enhet" av Ninni Holmqvist XXXX+
Är du kvinna och över 50 eller man och över 60 förs du iväg till Enheten för att göra nytta; du har inte skaffat barn men du kan säkert vara till nytta på annat sätt! Det här är Dorrits berättelse om livet på Andra reservbanksenheten för biologiskt material någonstans i Sverige, dit hon kommer den februari hon fyller 50 år. Utanför pågår livet med midsommarnubbar och julshopping, men på Enheten får man jordgubbar året om och pengar behövs inte längre.

All min undanträngda rädsla, vrede och sorg hade flutit upp till ytan och låg där och skummade, och det var bara för honom att ta för sig - åtminstone hade jag upplevt det så: som om han slickade i sig av mina känslor med sin stora sträva psykologtunga.

På bokens baksida står det att Enhet är en "tankeväckande berättelse om kärlek och om ett cyniskt nyttotänkande förklätt till omsorg", och det är bra beskrivet. Jag bara undrar varför jag inte hört talas om boken tidigare, för den är ju otroligt bra! Dystopier is the shit, och den här råkar vara en välskriven sådan. Jag gillar hur det obehagliga skapas av att skildringen av Enheten i sig inte är så obehaglig, alla tas (förutom experimenten och donationerna that is) väl om hand och vänskap och kärlek frodas. Det är också intressant att de "umbärliga" inte blir helt utestängda från yttervärlden - de kan bara inte ha kontakt med den.
Det är helt enkelt intressant och snyggt hela vägen och jag uppmanar er att läsa boken snarast möjligt!

4 kommentarer:

La Bibliofille sa...

Nu ligger Enhet ännu mer på min läslista än den gjorde tidigare. Tack för pepp!

Bokbabbel sa...

ingen orsak!

Anonym sa...

Enhet ligger nu på min adlibrisönskelista, tack för tipset!

Anonym sa...

Visst är den bra! Jag var inte så förtjust i författaren sedan tidigare, men nu har hon satt min nya standard för en bra dystopi.

Johanna aka bokidioten