onsdag, september 10, 2008

3,5

"Bombyx" av Anne Rambach XXX½
Reportern/fotografen Diane råkar befinna sig på den kinesiska restaurangen Bombyx då ett gäng störtar in och börjar skjuta vilt omkring sig. Diane överlever och blrjar själv nysta i fallet, vad var det egentligen mördarna var ute efter?
Boktoka har skrivit en bra recension om boken som jag råkade stöta på igår under min surfrunda. Hennes recension sammanfattar precis det jag känner för boken. Hur jag gillar att den utspelar sig i Paris, dessutom på ett sätt som gör staden väldigt central. Hur man känner sig lite bortblandad i slutet, men att det kanske inte gör så mycket eftersom det är Dianes utveckling som är det intressanta.
Annorlunda och bra alltså.

"Heartburn" av Nora Ephron XXX½
Här är det höggravida Rachel som upptäcker att hennes man Mark varit otrogen. Detta är Rachels berättelse som kryddas med historier från hennes liv pre-Mark sammt diverse recept. Först blev jag irriterad på Ephron; recept igen?!? Sedan insåg jag att boken jag tänkte på egentligen var Kate Kerrigans Recept för ett lyckat äktenskap. Eftersom jag inte är speciellt matlagningsintresserad får jag sällan ut något av dessa recept - ibland kan de kännas rätt skojiga men oftast blir det too much längre in i boken. Boken är från 1983, och jag inbillar mig att det märks. Helt ok underhållning antar jag, men jag blir inte lyrisk.
Och förresten, är inte pärmen det fulaste ni någonsin sett??

Inga kommentarer: