onsdag, september 03, 2008

Murakami som twistar upp världen

"The Wind-up Bird Chronicle" av Haruki Murakami XXX½
Don't get me wrong, jag gillar Murakami, jag gillar hans enkla element som blir tillspetsat absurda. I'd love to get Murakami-kalendern med spaghettistrån och telefonsladdar som tvinnar sig över sidorna. Men den här gången blev det liksom lite väl mycket. En katt som försvinner, en hustru som försvinner, en djup brunn. En massa historier som välvs in i varandra. Ibland blir absurditeten rentav makaber och obehaglig. Och boken kanske några hundra sidor för lång.

Jag vet att det är många som anser att detta är Murakamis bästa bok. Jag håller inte med. Själv föredrar jag åtminstone Kafka on the Shore, Blind willow, Sleeping Woman och After Dark före denna. Alla hans böcker har jag dock inte läst.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte läst "The Wind-up...", och så har jag Kafkan oläst i hyllan. Däremot kan jag verkligen rekommendera "Norwegian Wood" om den också tillhör dina olästa Murakami, den var himla fin tycker jag.

Bokbabbel sa...

tack men den har jag också läst :)

Anonym sa...

I told ya :-)

Låter som vi tyckte likadant, men jag har iaf Kafka på stranden oläst hemma så den ser jag fram emot.

Bokbabbel sa...

anna-lena: :)