söndag, oktober 28, 2007

Rosor och olja

"Röda vita rosen" av Mariette Glodeck XXXX-
Sju barndomsvänner träffas efter några år för att fira midsommar tillsammans. Relationerna mellan vissa av vännerna är dock spända, och allt kulminerar då gänget bestämmer sig för att leka röda och vita rosor.
Jag tyckte omn boken, den var trevligt skriven och fick ett djup i och med analepserna, tidshoppen. Lite överdrivet var det kanske med alla förhållanden och flirtar hit och dit, och slutet blev lite platt, men riktigt nöjd är jag i alla fall.

"Oilgate" av Christian Lönnqvist XXX-
En finlandssvensk deckardebut som dock lämnade mig rätt kall. Felet ligger dock mest i mitt ointresse för politiska deckare än i författaren. Visst, trådarna hålls någorlunda bra ihop och kanske är den spännande emellanåt, men jag kommer dock aldrig upp i ångan över att en oljetanker har gått på grund och att en massa politiska makter blir inblandade då militärdiktaturen USA börja fiffla och mygla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också läst den här, och blev fascinerad. Gillade låtcitaten som inledde varje kapitel, och som ju visade sig ha en poäng bortom det dekorativa. Underhållning, men välskriven sådan!

Bokbabbel sa...

ika: Precis!