tisdag, oktober 16, 2007

Bokfemmepriset

Malin vill att vi denna vecka skall dela ut det nyinstiftade Bokfemmepriset åt författare som har förtjänat det. Here goes!

J. K. Rowling
För att hon startade från noll och fick barn och vuxna i hela världen att läsa och köa efter och älska hennes böcker. Få andra har lyckats med det!

Johanna Nilsson
För att hon skrev den underbara boken Hon går genom tavlan, ut ur bilden. Tack för det!

Cynthia Harrod-Eagles
För att denna författare med sin underbara släktsvit om ätten Morland verkar vara helt bortglömd av alla andra förutom sin trogan fangrupp på Yahoo.

Margaret Atwood
Hon skall minsann få Nobelpriset en dag, och innan dess får hon nöja sig med bokfemmepriset!

Haruki Murakami
Av samma orsak som Margaret Atwood, och för att han skriver så flummiga men bra böcker! :)

4 kommentarer:

Signe sa...

Hej, ingen av ina kommer med på min lista. Men Siri Hustvedt kommer med.
Signe

Anonym sa...

Jag minns att jag var så fascinerad av Morland-krönikan när jag gick i gymnasiet, brukade gå och fingra på böckerna på biblioteket. Sedan läste jag den första, och nu minns jag inte längre vad den handlade om, bara att den inte var tillräckligt bra för att jag skulle vilja läsa fler. :(

Bokbabbel sa...

Signe: Siri är ju bra :)

ika: Va? Någon annan som hört talas om dem? :O Den första är defintivt inte den bästa!! Nu är det å andra sidan länge sedan jag läst någon av böckerna också... :)

Anonym sa...

Hm, så du menar att jag borde ge de övriga böckerna en chans? Känner mig ganska tveksam...

Jag hittade dock en annan släktkrönika, något annorlunda, under gymnasiet, en som jag fortfarande är grymt svag för. Jag har läst seriens fyra böcker tre gånger - två gånger på svenska, en på engelska. Om jag börjar kan jag helt enkelt inte sluta förrän jag har läst alla, och sedan sörjer jag för att det inte finns fler. Vilka böckerna är? Elizabeth Jane Howards Cazaletkrönika (De ljusa åren, I krigets skugga, Ovisshetens tid och Livet återvänder). Engelsk övre medelklass under åren kring andra världskriget. Uppväxt, åldrande, otrohet, vardagsliv, död, födelse... Jag är helt såld på Elizabeth Jane Howards sätt att skildra familjen.