söndag, oktober 14, 2007

Fem olästa böcker

Malin har åter ett intressant tema i sin bokfemma, denna gång handlar det om böcker i bokhyllan vi länge tänkt läsa men av någon anledning inte kommit oss för (ännu). Voíla, här är mina fem:

"Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke
Mastodonttjocka boken som fått bra kritik och som jag tyckte om då jag påbörjade den. Men, den är nästa 800 sidor tjock och inbunden - inget litet projekt alltså!

"Vad jag älskade" av Siri Hustvedt
Denna bok har jag hört så mycket gott om att jag nästan blivit skrämd. Jag känner att jag vill ge den tid och inte läsa den sådär halvhjärtat vid sidan om någonting annat. Jag läste dock nyligen min första Hustvedt (och gillade den), så tror faktiskt att Vad jag älskade skall bli min nästa bok!

"Aprilhäxan" av Majgull Axelsson
Jag vet egentligen inte varför den här har fått stå och samla damm så länge, den har väl helt enkelt aldrig lockat tillräckligt där i hyllan. Synd, också den lär vara bra...

"Bokhandlaren i Kabul" av Åsne Sejerstad
Igen, varför har denna bok förblivit oläst? Till och med min sambo har läst den (skulle vara roligt att diskutera den med honom), och ändå... nej, inte ännu.

"Mannen utan öde" av Imre Kertész
Hmm, den här uppgiften var visst bra för mig eftersom jag tydligen inte kan motivera mina olästa böcker. Tunn, bra och Nobelpristagare - varför är denna bok inte läst av mig?

Inga kommentarer: