söndag, oktober 14, 2007

Nyare böcker...

Usch usch, jag har åter varit dålig på att uppdatera, men däremot har jag hunnit läsa en hel del och här är nu skörden av de lite nyare böckerna (enligt publiceringsår alltså):



"Livstid" av Liza Marklund XXXX½
Marklund var tillbaka ganska snabbt (hurra!) och jag gillade dessutom boken (ännu mer hurra!). Boken tar vid direkt där förra boken Nobels testamente slutade, och Annika misstänks för att ha tänt eld på sitt eget hus samtidigt som hon kämpar med olika realtioner och undersöker ett fall där kvinnan misstänks för mordet på sin man och sin son.
Återigen var livsödena rätt sorgliga och man hoppas på bättre tider. Boken var bra och halvspännande, trevlig att läsa och med en väldigt klurig avslutning!


"Luonas en ollutkaan" av Leena Lehtolainen XXXX-
Titeln var bra och passande, men boken som man enligt Lehtolainen inte får ta som en deckare, var lite förvirrande - var går gränsen mellan fakta och fiktion? Kändes ovanligt att en deckarförfattare hade tagit en sådan här linje, kanske hon vill förnya sig? Försöker hålla begrepp som "implicit författare" m.m. i huvudet när jag läste den här, men alla har inte läst litteraturvetenskap och kan inte skilja på ja, fakta och fiktion, och därför finner jag det intressant att en författare i lilla Finland har valt att vara så pass utlämnande som den (implicita?) författaren är i denna bok.


"Lite räcker inte" av Eva Wahlström XXX
Boxaren Eva Wahlströms självbiografi "så här långt".
Inget litterärt mästerverk, men det hade jag inte heller väntat mig. Lite intetsägande egentligen, mer intressant är väl varför jag valde att läsa den här boken. Nyfikenhet I guess. En recension jag läste (kanske i gratistidningen Papper?) beskrev boken ganska bra, typ hur länge orkar man nu sen läsa om boxningsmatcher och om hur älskad och speciell Eva var som barn?


"Snabba cash" av Jens Lapidus XXXX-
Boken om droger och Stockholms undre värld som ingen väl kan ha undgått att höra om. Jag förhöll mig negativt till boken från början (What's the fuss alltså?), men måste erkänna att boken överraskade mig positivt med spänning och snabbt tempo. Vissa av namnen var lite svåra, och historien var också ganska rå och tragisk, men visst förstår jag åtminstone en del av hypen.


"Klyftan" av Nicholas Evans XXX½
Boken om en kvinna som hittas infrusen i bergen i Montana och visar sig vara den efterlysta seriemördaren Abigail Cooper började lovande och var medryckande och... ja, bra, men sedan blev den lite för sockersöt och sliskig. Dock var det bra med olika berättarperspektiv!


"Moral Disorder" av Margaret Atwood XXXX-
Boken var lite svår att få grepp om, den bestod av enskilda historier som i alla fall till största delen hängde ihop. Man kommer dock inte ifrån att Margaret Atwwod skriver bra!


"Fladdermusmannen" av Jo Nesbö XXX½
Jag har hört så mycket gott om norska Nesbö att jag blev lite besviken, visst var den bra men inte SÅ bra. Seddan läste jag att böckerna blir bättre ju längre serien framskrider, låter bra! Lite för överdrivet berättande om Australien även om faktan var intressant.


"Ilmestys" av Essi Henriksson XXX+
Boken började väldigt lovande med ett fint språk som fick mig att ta fram mitt citathäfte och anteckna, men sedan blev den tyvärr alltför flummig och jag hade aningen svårt att hålla reda på perspektiven.

Inga kommentarer: