måndag, oktober 29, 2007

Drömvärld

Malin med Bokfemman frågar denna vecka vilka bokvärldar vi skulle vilja hoppa in i och uppleva själva.

Outlander-serien av Diana Gabaldon
Visserligen lever de i ett krigsfyllt och ruggigt post-medeltida Skottland, men Jamie verkar bara så charmig och kärleken mellan honom och Claire så vacker. *suck* ;)
Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling
Precis som Malin bortser jag här från de ruggiga äventyren barnen råkar ut för, men annars skulle det ju vara jättehäftigt att bo på Hogwarts och få syssla med magi.
Tvillingarna på St Clare-böckerna av Enid Blyton
Här ger sig mitt internatskole-idoliserande till känna, och här var ju flickorna inte helt ensamma utan hade varandra som sällskap. Jag vill också gå på midnattsfester!
"Vad jag älskade" av Siri Hustvedt
Bortsett från de sorgliga partierna i boken kunde jag gärna krypa in här och umgås med de inressanta personerna. Tänk vad mycket de alltid hade att prata om.
Emily-böckerna av L.M. Montgomery
Den fantasifulla lilla flickan som skrev. Det är egentligen allt jag minns av böckerna, men bra var de!

5 kommentarer:

*Malin* sa...

Precis som någon annan skrev kommer många välja Harry Potter den här veckan. Många nya elever på Hogwarts att ta hand om mao! :-)

Jag hittade Främlingen av Gabaldon i bokhyllan, ett arv som fortfarande är oläst. Tillhör den Outlander-serien?

Bokbabbel sa...

Malin: Ja, det gör den, och du hade tur, det är nämligen den första delen! :)

Anonym sa...

Åh, S:t Clares midnattsfester! Jag drömde också om internatskolelivet... Är fortfarande svag för den här typen av böcker, och har köpt på mig ett par andra från diverse antikvariat - bland annat Blytons Andra året vid Mallory Towers.

Bokbabbel sa...

ika: Vad är det för nåt? *intresserad*

Anonym sa...

jag har faktiskt inte läst den än, väntar på att det rätta internatskolesuget ska sätta in. :) Den är tryckt 1958, och vad jag har förstått så är det en annan serie om en flickinternatskola.