tisdag, juli 05, 2011

Var det nån som sa enkät?

Johanna L har hittat en enkät och jag är såklart inte sen att hoppa på! Alla med!

Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där, vilken bok skulle du välja? På sätt och vis tänker jag att jag vill bo i det där stora huset i Okänt offer (Tana French) och dricka rödvin och prata litteratur under varma sommarkvällar. Men människorna i huset var ju minst sagt dysfunktionella, så jag följer nog Johannas exempel och drar till Jenny Hans beach house i stället.

Vilken bok ska du börja på härnäst? Mm, det har jag inte bestämt ännu eftersom jag är mitt uppe i inte mindre än två tegelstenar, Viskleken och Sagan om Järntronen. Ska nog jobba på att läsa ut dem först!

Hur får du oftast boktips? Nåmen genom bokbloggar såklart, det har väl inte undgått någon? Bokbloggar och bokbloggare (+ bokgudinnan Bia) på Twitter.

Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan? Får jag vara en hemsk människa och säga Mr Bokbabbels böcker? Eller reseguiderna, eftersom vi knappast lär resa någonstans om det är istid.

Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför? The horror! Brave New World av Aldous Huxley. För att det är en smart, humoristisk och skrämmande bok, och för att den håller för många omläsningar.

Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne? Jag sitter på ett café och betraktar Oskar från Extremely Loud and Incredibly Close.

Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du? Det är Jenny Diski (men hon åker inte, hon promenerar raskt). Jag vill fråga henne om hennes tankar om resande och hemmavarande, om ifall hon har det bra med the Poet, och om hur det känns att åka tåg

Om du skulle skriva en egen bok, vad skulle den handla om? Om små saker som kan verka så stora. Om ovanliga möten, och om att inte veta vad man längtar efter.

Vilken typ av böcker behövs det fler av? Gillian Flynn-böcker, Therese Bohman-böcker, Jenny Diski-böcker. Litterära eller annars bara smarta thrillers.

Finaste budskapet från en bok du har läst? Nå budskap är kanske att ta i, men jag gillar verkligen Tove Janssons lågmälda filosofi i muminböckerna och Sommarboken!

4 kommentarer:

Maria sa...

"Får jag vara en hemsk människa och säga Mr Bokbabbels böcker?"

Hahaha. xD

Bokbabbel sa...

Jag är en så fin människa. Usch på mig

blogg_bohemen sa...

Mumin-filosofin är verkligen underbar! Jag kunde inte heller låta bli att svara på enkäten.

Bokbabbel sa...

Muminböckerna håller dessutom för omläsning! Ja, läste dina enkätsvar tidigare i dag, kul att du hängde på!