torsdag, juli 21, 2011

Goddag mrs Goodman!

Arcadia Falls av Carol Goodman XXX½
Meg Rosenthal har förlorat sin make och nästan alla sina pengar, så hon tar sin tonåriga dotter Sally under armen och flyr för att hitta en nystart. I upstate New York har Meg fått jobb på internatskolan (åh!) Arcadia School i pittoreska Arcadia Falls. Tänk djupa skogar, höga berg och virvlande vatten. Meg ska undervisa i folklore och litteratur, något hon själv forskar i, och Arcadia School som ursprungligen fungerade som ett slags tillflyktort för New Yorks konstnärliga societet låter som ett helt perfekt ställe för henne. Tyvärr är det inte riktigt det - en av skolans elever försvinner under firandet av höstens intågande, och det är startskottet för en hel radda mystiska händelser.
Lite överdrivet blir det nog, med de invävda sagospåren och allt rännande i en beckmörk skog. Men precis som boktipsaren - ni kan säkert gissa vem - många gånger bedyrat, faller man pladask för miljön. Jag menar, vem kan tacka nej till akaporrdoftande och natursköna miljöer på U.S.A.s östkust? Va?

Lyckans mig då, som har The Ghost Orchid och The Lake of Dead Languages olästa i hyllan. Plus de mera fantasydoftande Black Swan Rising (skriven tillsammans med maken under pseudonymen Lee Carroll) och Incubus på Kindle/i samma hylla. Jag tror att Goodman inte är en författare man ska överdosera p.g.a. de rätt likartade miljöer hon rör sig i, men jag myser vid tanken på att ha de här böckerna hemma, att veta att de finns bara en armsträckning ifrån när jag känner att jag vill besöka Goodman-land igen.

4 kommentarer:

Bokomaten sa...

Ååh! Aka-porr, NY och mystik. Var sugen på Goodman redan innan..

Bokbabbel sa...

Finfina ingredienser säger jag!

Helena (Carol Goodman-pushern) sa...

Hurra, här var den ju, recensionen som jag gått och väntat på! Sann historia: när jag var ute och gick med barnen i morse kom jag på mig själv att tänka "undrar när J ska skriva sin Arcadia Falls-rec?". Internetskadad, moi?

Hur som. Å Mrs Goodmans (eller Mrs Slominsky, om man ska vara petig, och varför inte?) vägnar säger jag välkommen till Carol Goodman-land! Det är ett synnerligen beroendeframkallande och trolskt landskap som man gärna vill uppehålla sig i, men du gör klokt i att sprida ut läsandet lite. Hennes mer urban fantasy-betonade böcker är dock rätt annorlunda även om man känner igen sig. Och två av hennes romaner som Carol Goodman, The Night Villa och The Sonnet Lover, utspelar sig faktiskt i Italien!

Det ska bli jättekul att höra vad du tycker om Incubus. Jag fick nästan dåndimpen först pga allt superdetaljerat sex (släng dig i väggen, Charlaine Harris!) men när rodnaden lagt sig på kinderna kan man inte sluta läsa. Sitter redan och nördbevakar bok två, som väl inte rimligen borde komma förrän nästa år. Tur att bok två som Lee Carroll, The Watchtower, kommer om några veckor så att den värsta abstinensen kan stillas. :)

PS: Har haft superstruligt när jag försökt kommentera, eller ens läsa kommentarerna, hos dig på sistone! Stor dislike på det! Wordpress strular (nästan) aldrig och är jättekul. Join the dark side! ;)

Bokbabbel sa...

Hurra för dina promenadfunderingar! :D Ja, den blev lite efter denna recension, men den som väntar på något gott..!

Slominsky, eh, det visste jag inte! Ja, jag tänkte läsa någon av de mer fantasy-aktiga böckerna emellan för att få ett jämnt Goodman-fix! :) Nördbevaka förresten, bra ord!

P.S. Jag har hört det där från många håll tyvärr, och har redan motvilligt varit och sniffat på Wordpress. Vore konstigt att överge mitt uråldriga kärleksbarn till blogg, men vill ju att människor ska kunna kommentera och inte bara bli irriterade när de kommer hit...!