måndag, juli 11, 2011

Min första Maria Lang

Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang XXX½
Litteraturhistorikern Puck Ekstedt får en inbjudan att tillbringa sommaren på en ö i Bergslagen, och hon beger sig dit glad i hågen över att få hänga på en sportstuga med en mängd andra akademiker. Väl framme blir stämningen dock snabbt tryckt och ansträngd då det dyker upp objudna gäster som orsakar spänningar - sexuella och svartsjuka - i den sommarvarma luften. Att Puck sedan under en promenad över ön - som verkar innehålla allt från ljuva sandstränder till de mörkaste skogar och brantaste stup - snubblar över ett lik under en gran gör ju stämningen minst sagt jobbig. Puck och historikern Einar Bure, som jag på efternamnet förstår kommer att bli Pucks make i framtida böcker, börjar nysta i fallet med hjälp av kriminalkommissarie Christer Wijk som importeras till ön. Där har vi sedan upplägget med det låsta rummet i äkta Tio små negerpojkar-anda, och en annan Christie-typisk aspekt är Wijks slutplädering för en samlad salong à la Poirot då gåtan är löst. Tydligen är detta ett återkommande fenomen, vet Maria Lang-experten Helena berätta i sin forna blogg TGLLT. Jag minns också att nämnda Hercule Poirot en gång använde ett bridgespel för att lösa en mordgåta, så där prickar jag in ytterligare en likhet.
Jag är ett stort Poirot-fan, så dessa tidstypiska(?) Christie-aspekter tilltalar mig. Det gör även ön och sjön och den heta sommaren, och som ni kanske noterade har jag redan reserverat nästa Puck/Lang-bok på biblioteket. Det säger väl en hel del?
Missa förresten inte Fiktiviteters Maria Lang-kalender! Och kolla gärna in Dark Places-Helenas doktorsavhandling blogginlägg om Langs författarskap i allmänhet och denna bok i synnerhet.

8 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Wohoo, jag kollade faktiskt på bibblan efter henne, men allt de hade var en supertjockis med 3 i en bok.

Helena sa...

Kul att du läst och gillat! Mördaren ljuger inte ensam är nog den allra bästa men du har några riktiga pärlor framför dig om du väljer att fortsätta läsa. Kalendern kommer i fulländad utgåva om några veckor och nu när du är invigd i Lang-mysteriet så kan du säkert finna bruk för den ;)

Bokomaten sa...

Åh, snart är även du fast i Lang-träsket! Även du bör förstås läsa "Kung Liljekonvalje av dungen" inför stundande händelser, även om det är en lite mindre lyckosam bröllopsskildring.

Bokbabbel sa...

Böcker x3: Då får du väl kolla i antikvariat till näst

Helena: Ska kolla upp några till Puck-böcker iaf!

Bokomaten: Fast vill jag verkligen det?

enligt O sa...

Är det den första Puck-boken?

Bokbabbel sa...

Ja, och första Lang-boken också! Puck försvinner efter typ åtta böcker tror jag, gör bara några inhopp efter det

Helena (fil mag i Maria Lang-vetenskap) sa...

Vad fint att du läst din första Maria Lang nu, och gillade! Snyggt omslag dessutom. Jag har tre olika utgåvor av just den här boken (ahem...) men ingen av dem har det omslaget. Måste se om jag kan få tag på det!

PS: "Doktorsavhandling", haha.

Bokbabbel sa...

Helena: Faktum är att min lånade utgåva inte hade det där omslaget men det var det jag hittade då jag googlade då jag inte hann fota själv

P.S. Fil.mag, fniss!