onsdag, februari 02, 2011

Skräck i Oxfordmiljö

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg XXX½
Maja Grå har kommit in på den populära kursen Narrativ illustration vid Oxford. Hon har också fått höra att hennes mamma som övergav henne för flera år sedan har hittats mördad på engelsk mark, nere i kuststaden Brighton. Maja försöker come to terms med detta samtidigt som hon lär känna sina nya kurskamrater, hennes musketörer Nikita och Ashley, den mystiske Jack, professor Chesterfield och hans bleka dotter. Maja och hennes rumskamrat Nikita bor i den anrika elevhemmet Mill Creek Manor och det uppdagas att där skedde en tragedi för länge sedan. En tragedi där fyra kvinnor dog.

Jag har lite svårt att sätta fingret på denna bok, den glider undan likt den svaga doft av liljekonvalj som omger boken p.g.a. den spännande paketering boken kom i. Jag är ovan vid skräck och blir lite förvirrad när det på ena sidan beskrivs lektioner i krokimålning och på nästa handlar om slemmiga lik. Det hoppar liksom lite snabbt mellan scenerna ibland. En annan sak jag har svårt att svälja är den överdrivna användningen av engelska uttryck. Jovisst, romanen utspela sig i England och vissa uttryck låter helt enkelt bättre på engelska, men om boken är skriven på svenska behöver man väl inte skriva på engelska när någon karaktär bjuder på vin eller té?
Ändå gillar jag historien, jag gillar Oxford-miljön p.g.a. mina böjelser för aka-porr* och det anglofila. Jag trivs med berättelsen om Maja och hennes kurskamrater, och även om skräckscenerna dyker upp oväntat så sväljer jag dem.
Jag gillar även Amanda Hellbergs blogg.
Rec.ex. från Forum.

*) "Akademisk porr", universitets- eller internatskoleskildringar, skoluniformer etc.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag orkar inte ens läsa ut den för den var så svammlig och flamsig. =/

För lite skräck för mig. För mycket tonårsbabbel.

Bokomaten.. sa...

Men det är ju inte en skräckskildring egentligen, mer en spökhistoria, mer stillsam skräck. Jag älskar, förbehållslöst.=) Behagligt språk och ljuvligt att läsa. Finns säkert briser, men jag ser dem inte genom mina dimmiga glasögon.=)

Bokbabbel sa...

Tycker det är intressant att märka att människor verkar ha tyckt väldigt olika om den här boken, minns att någon annan också dumpade boken halvvägs (Glory Box? Inky Fingers?) medan andra verkar vara helt till sig i trasorna av förtjusning. Intressant!

Magnus Axelsson sa...

Jag störde mig också på de engelska uttrycken hela tiden. Jag tyckte inget vidare om den här boken.

http://afractionoftheweb.blogspot.com/2011/02/doden-pa-en-blek-hast-av-amanda.html

Bokbabbel sa...

Äntligen nån inne lite på samma linje som jag, de flesta andra verkar tycka antingen SUPER eller SKIT (och främst SUPER)