torsdag, december 10, 2009

Dahl-deckare

Ont blod av Arne Dahl XXXX+
En framstående svensk litteraturkritiker hittas mördad i en städskrubb på flygfältet i New York. På halsen har han två små hål vilket får FBI att inse att det är frågan om en seriemördare som upptagit sina mord efter flera års paus. Och så har han dessutom stulit litteraturkritikerns flygbiljett och hoppat på planet till Stockholm. A-gruppen väcks ur sin dvala och rycker ut.
Speciellt i början av boken kom Dahls mycket speciella skrivsätt tydligt fram, jag skrattade högt fler gånger p.g.a. ironin. Detta till trots är det ju ingen rolig bok, seriemördaren är minst sagt hänsynslös och mördar på det mest obehagliga sätt. Boken var spännande hela tiden och höll ett bra flyt. Lösningen var jag kanske mindre förtjust i, men det är ändå frågan om en riktigt bra deckare.
Andra delen i serien om A-gruppen.

4 kommentarer:

svartanova sa...

Bok ett och två tyckte jag nog minst om hittills, de efterföljande gillade jag desto mer!
Nu längtar jag efter att få börja på nummer sex. :)

Bokbabbel sa...

alltid trevligt att höra sådant där! :) ibland varierar boken rätt mcket under läsningens gång verkar det som, men all in all är jag väldigt förtjust just nu :)

fia sa...

Den verkar intressant! Ironi och deckare är annars inget som jag skulle nämna i samma mening och eftersom jag är en riktig sucker för ironi så måste jag ju kolla in den här!

Bokbabbel sa...

den är det, och om du gillar den finns det tio andra att sätta sig in i :)