måndag, november 17, 2008

Sverigedeckare

"Efterskalv" av Arne Dahl XXXX+
Ironiskt nog så tipsades jag om denna författare av min tyska kompis som läst de översatta böckerna :). Men bra är de, och annorlunda, Dahls böcker om A-gruppen. Det sägs att de kan läsas fristående, men jag tror absolut att det är bäst att läsa dem i kronologisk ordning eftersom tidigare händelser tas upp och påverkar karaktärerna i kommande böcker.
I denna bok tampas A-gruppen medSveriges första terrorattack, nämligen ett bombdåd i Stockholms tunnelbana. Och lite Tysklandstema blir det också, passligt för mig som för evigt kommer att förknippa dessa böcker just med min tyska kompis :).

"Sol och skugga" av Åke Edwardson XXXX+
För länge länge sedan har jag läst böcker av Edwardson, och nu undrar jag varför jag slutade med det. För bra var ju denna bok där kommissarie Winter utreder ett dubbelmord. Speciellt glad blev jag över igenkänningsfaktorn i boken; millennieskiftet känns visserligen väldigt avlägset men Winter är ju kommissarie i Göteborg! Det strosas längs Avenyn, görs inbrott på Victor Rydbergsgatan och spårvagnarna skramlar vid Vasaplatsen! Ah, "mina" kvarter! Härligt! Nu blir det nytt besök på biblioteket känner jag!

2 kommentarer:

svartanova sa...

Jag har alla elva Arne Dahl väntandes i hyllan, men har än så länge bara läst de två första och är redan biten. Helt underbara, tycker jag! Kul att du också tycker det!

Bokbabbel sa...

Ja, de är lite refreshing tycker jag! Men som med alla andra serier ska man nog inte läsa för många i sträck, så det är bra att du pantar på dem! ;)

Härlig profilbild förresten! :)