måndag, februari 18, 2008

Produktiv läshelg

Det blev en fin läshelg, på söndag kväll kunde jag stoltsera med fem utlästa böcker utan att det kändes som om jag skulle ha negligerat alla andra sysslor. Skönt!

"Babylons gator" av Carina Burman XXX+
Jaha, kanske fick jag lite London-känsla inför den förestående resan, men i övrigt förstod jag mig inte alls på den här boken. Huvudpersonen heter Euthanasia Bondeson (kan man tänka på något annat än dödshjälp varje gång namnet förekommer??) och hon svansar runt i London under världsutställningen 1851. Och hon är så duktig och löser några fall under tiden som hon skriver på en roman och yadayada.

"Middagssällskapet" av Saskia Noort XXX+
Med risk för att verka negativ vill jag tyvärr klaga på även denna bok. En samling desperate housewives i Holland som tillsammans med sina män dricker och röker mycket. Alla är hemska på sätt eller annat och inget är vad det ser ut att vara. Gäsp.

"80 romaner för dig som har bråttom" av Henrik Lange XXXX
Den här boken gillade jag! Henrik Lange har förkortat essensen av 80 romaner in i fyra serierutor (per roman) och det blir rätt lustig läsning. Jag tycker om blandningen av romaner också, alla är inte ur litteraturhistorien utan där finns också Da Vinci-koden och Jonas Eckel m.m. Finns att få i en söt liten pocketutgåva, rolig att ge bort eller själv ha i hyllan!

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Oj, fem utlästa böcker, det låter härligt med en läshelg. En sådan får jag nog planera in snart, känner jag.

Har också läst Middagssällskapet, men tyckte faktiskt bra om den - http://www.algonet.se/~hassuss/2006-4.html#no.

Bokbabbel sa...

Javisst, det var effektivt och underbart! Bra att någon annan ens gillade boken, kanske påverkades jag lite av att jag läste den på finska, vem vet?