lördag, februari 02, 2008

Arrangerad läskoma

Sambon är på jobb, vädret är (fortfarande) uselt och jag är (fortfarande) sjuk. Som upplagt för legitim läsning hela dagen alltså. Lite seg var jag i starten, läskoman ville inte riktigt infinna sig, men skam den som ger sig. Skyfflade undan de rena kläderna från sköna soffan, tände några ljus och parkerade mig själv och tékoppen i soffan. Jag blir galen om ljuset inte är tillräckligt bra för att läsa, men fina stearinljus måste det också finnas, dem kan man vila ögonen på när man tittar upp från boken då och då. Jag läser visserligen alltid och överallt där det är möjligt, men så här är det bäst! Hur vill ni ha det när ni läser?

"Brunstkalendern" av Emma Hamberg XXX½
Åsa är datanörden som längtar efter ett barn, Lena känner sig helt tom trots (eller kanske just p.g.a.) fyra barn, man och ett helt menageri av djur och Marie lever det glada livet på sin bar tillsammans med silikonbrösten och sin rottweiler Otto. Tills systrarnas pappa dör och de får lov att resa hem till hemgården med alla kor för att reda upp... ja vadå?
Boken kändes aningen tung att komma in i, kanske för att jag förväntade mig de typiska Hamberg-skratten som brukar bubbla upp i mig när jag läser hennes böcker men i stället fick en sorglig bok. Intensiv läsning gjorde dock boken bättre, och i slutet gaskade både jag och boken upp mig och jag fick skratta några gånger. Trevlig bok nog, men Hamberg kan bättre.

3 kommentarer:

Annika sa...

Jag skulle gärna krypa upp i soffan och läsa jag också, men med tre barn (8, 6 och 1 år) mer eller mindre ständigt närvarande, plus deras kompisar då och då, så blir det inte så ofta tillfälle till såna mysiga stunder i soffan. Jag läser oftast i sängen på kvällarna. Och på dasset ibland :-).

Bokbabbel sa...

Mm, en fördel med att inte ha barn ännu =) Men det är ju inget fel på säng- (eller dass- :))läsning

Bokmoster sa...

Din variant låter härlig, själv sätter jag mig helst i skönaste fåtöljen med bästa läslampan och en stor kopp grönt te inom räckhåll. Längtar lite nu...