torsdag, februari 21, 2008

En till bok om döden

"Fjärilen i min hjärna" av Anders Paulrud XXXX-
Titeln kommer från pärmbilden som är en röntgenbild av Paulruds hjärna med en fjärilsformad hjärntumör. Den tumören överlevde han men nu är han döende i lungcancer och skriver en bok. Kort och fin är den, och Paulrud skriver att han skriver i Moleskine-böcker och nämner Joan Didion på flera ställen - synd att jag inte läste den först (den finns nämligen också i den nya bibliotekshögen). Synd att jag var så ivrig på att läsa ut boken att Paulrud inte fick riktigt all den uppmärksamhet han förtjänade.
Anna-Lena har kommenterat fjärilstemat, fin betraktelse, hur har vi andra inte sett den?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte verkligen Fjärilen i min hjärna var så underbart vacker, alla ord kändes så viktigta. Läste den i en slags andäktig tystnad. Den är ett mästerverk i mina ögon, tänk att kunna skriva så där. Jag är helt målös.

Didion är skriven på ett lite annorlunda sätt, men precis lika bra, båda är genier, didons alla böcker är så grymt bra. Hennes sista bok gjorde mig helt matt. Henne måste man bara läsa.