tisdag, december 11, 2007

Prisbelönta - eller nominerade i alla fall

"Folket i källaren" av Audur Jónsdóttir XXX½
Gratisexemplar nummer två av Kabusa Böcker. Nu var mina förväntningar ganska höga, jag tyckte att idén om Klara, dottern till flummiga hippieföräldrar, som i sitt nya bekväma liv försöker göra upp med sin barndom lät intressant. Och rätt så intressant var den nog, även om det ibland kändes som om boken stampade på stället och rätt mycket utspelade sig under en och samma kväll. Tidshoppen var dock eleganta, jag tycker att tidshopp ofta ger en bok något extra och så var det också i det här fallet.
Boken belönades med Isländska litteraturpriset 2004 och var nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris.

"Av blygsel blev Adele fet" av Susanne Ringell XXX+
En slags novellsamling där det förekommer personer vars namn börjar på varsin bokstav i alfabetet, Adele, Folke, Lisa, Örjan... Alla personer har en egen kortkort novell där man får en glimt av deras liv. Idén var riktigt rolig, men ändå kunde jag inte hjälpa att jag tyckte att idén var lite meningslös. Jag tror att jag är en alltför inbiten romanläsare för att blir hundraprocentigt tagen av en sådan här bok. Denna bok var i sin tur nominerad till Runebergspriset år 2000.

Inga kommentarer: