onsdag, oktober 05, 2005

Små recensioner

"Linas kvällsbok" av Emma Hamberg XXXX
Lina är 15 år och skall börja nian. Denna bok är hennes dagbok - men hon skriver ju mest på kvällarna, därav namnet. Lina hamnar (ack så typiskt för högstadieungdomar) i en soppa av kamrater, en pojke hon är kär i och en pojke hon borde vara kär i. Det går upp och ner, men sådär övergripande tyckte jag att boken kändes positiv - kanske för att jag vet att jag har det där bakom mig...? Jag kände igen mig, jag skrattade, jag tyckte det var sorgligt. Visst, boken är en ungdomsbok, och kanske är den lite clichéaktig, men mig störde det inte. Jag kan nog erkänna att jag tyckte om boken för den genre den representerade. Så har jag också bra minnen av boken - skaffad på bokmässan i Göteborg =).

"Tears of the Giraffe" av Alexander McCall Smith XXXX
Den andra delen i serien om Mma Ramotswe, Botswanas första kvinnliga privatdetektiv. Jag tyckte så mycket om den första att jag var helt inställd på att denna bok skulle vara sämre. Det var den också, men inte radikalt =). Jag ids inte berätta om handlingen eftersom den lite avslöjar sådant som händer i slutet på den första delen, men som vanligt var det mindre fall som Mma löste, samtidigt som det var en övergripande historia. Boken genomsyras av värme, och i alla fall jag bara tycker om böckerna utan att helt kunna sätta fingret på varför. Feel good-böcker är de i alla fall. Jag känner dock att jag har gått miste om en del då jag läst boken under en lång tid samtidigt med många andra böcker, samt läst den då min uppmärksamhet bara varit halvt på boken.

Inga kommentarer: