söndag, oktober 09, 2005

Intressant flummeri

"Om en vinternatt en resande" av Italo Calvino XXXX
Jag skall ta och citera det som stod på bokens baksida eftersom det kanske bäst beskriver det hela, jag vill inte ta risken att försöka berätta om bokens handling, den är svårbeskriven =).
"Om en vinternatt en resande är på en gång en labyrint av romaner och en romantisk berättelse om kärleken mellan läsaren och läsarinnan. Den är en överdådig fars och ett intellektuellt äventyr, skrivet med fantasi, mäsnklig mognad och enastående humor."
Boken var svår att bedöma eftersom den dels var fantastiskt intressant och så väldigt annorlunda från något jag tidigare läst. Jag älskade sättet hur berättaren samtalade med läsaren och hur jag kände igen migdå det beskrevs hur man beter sig då man befinner sig i en bokhandel. Å andra sidan blev boken lite väl flummig ibland, och de olika historierna välvdes alltför klurigt in i varandra. Det kan också nämnas att denna bok absolut bör läsas på ett språk du behärskar väl, och då du inte har störande moment omkring dig! Koncentrera dig på boken!

Igår hade jag en lyckad inflyttningsfest med gamla och nya kompisar, roligt =). I dag försökte jag koncentrera mig på metrik (verslära), men det gav mig inga kicks, så både den, Platon samt allmän språkvetenskap fick vänta lite medan jag koncentrerade mig på skön skönlitteratur i stället. Nu gäller det bara att ta ifatt Platon&co.

Läser nu: "Mias hemlighet" av Maria Eriksson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var är det du har flyttat nu igen..? :)

Bokbabbel sa...

Till Åbo p.g.a. studier =)

Anonym sa...

Så va det ja.