torsdag, april 15, 2010

Varför fortsätter jag läsa?

Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg XXX+
Karin Wahlberg hör till en av de många vars deckare jag alltid läser. Och sorgligt ofta frågar jag mig efteråt varför jag egentligen gör det, så även den här gången. Berättarstilen känns klumpig, konstaterande, gör misslyckade försök att vara lustig. Det sker ett brutalt mord på en matthandlare i Turkiet och plötsligt kretsar allt i Oskarshamn kring mattor. Och jag märker att jag just inte bryr mig. Inget särdeles bra betyg på en deckare det...

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag blir lite nyfiken på vad antal X på din betygsskala betyder. XXX+ tolkar jag spontant som ett bra betyg, men på texten låter det inte så? Hur många X är högsta betyg? :)

Bokbabbel sa...

Fem X är högsta betyg men det känns som om jag alltid rör mig mellan tre och fyra... är det sämre läser jag kanske inte ut den. och så är jag dålig på att ge riktigt toppbetyg :P Är det XXXX+ eller högre får boken ett hjärta efter sig i Läst-listan