tisdag, augusti 12, 2008

Tawni tar oss till bergen

"Avvägar" av Tawni O'Dell XXXX-
Harley, 19 år, tvingas ta hand om sina tre yngre systrar då hans mamma skjutit ihjäl hans pappa. Boken utspelar i Pennsylvanias bergstrakter där även O'Dell vuxit upp och det är sorg och misär hela vägen. Ändå får jag ingen tvingande lust att hoppa från balkongen; O'Dell lyckas på något underligt sätt både gripa läsaren utan att göra denne själv helt miserabel. Passlig längd är det också på boken där det nystas upp gamla hemligheter i lämplig takt. Kul att tipsas om denna bok, jag har dessutom kunnat lägga händerna även på Ivans återkomst (måhända dags för en ode till universitetsbiblioteket snart igen?) och ska fortsätta med den. Lite tveksam är jag till ifall jag själv hade plockat upp boken i bokhandeln, men det är ju bland annat det bokbloggarna finns till för; att berätta om små guldkorn som det lönar sig att plocka upp!

4 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Ah, det lät spännande. Ska kolla in den boken!

b-loggboken sa...

Har också läst tips om denna på Bokhora, och beställde hem den förra veckan. Ser fram emot att läsa den, även om du inte verkar riktigt lika lyrisk som Bokhora!

Anonym sa...

Samma här, blev tipsad på bokhora och hittade den sen snorbilligt i en bokhandel. Känner lite som b-loggboken, att du inte är helsåld?

Bokbabbel sa...

saom: Göre det!

b-loggboken&snowflake: Nej, jag är inte riktigt lika lyrisk som Johanna på Bokhora, men den var definitivt bra. Väldigt obehagliga ämnen och så! "Ivans återkomst" verkar bättre (fast inget muntert där heller)!