fredag, augusti 08, 2008

Avverkat

Dessa böcker avverkades tillsammans med Milanos sevärdheter:

"Strandsommar" av Anita Shreve XXXX+
Jag är en inbiten sjömänniska, men medan jag läser denna bok får jag en oemotståndlig lust att kasta allt jag har för händer och direkt resa till New Englands kust för att bosätta mig i sommarhuset där verandan aldrig kan sopas helt ren på sand...
Sydney är "guvernant" åt familjens aftonstjärna Julie, men livet i strandhuset ställs på sin spets då Julies äldre bröder kommer på besök. Jag läser glupskt, känner saltsmaken på läpparna och vill genast läsa mer av Shreve!
"Kvinna i grönt" av Arnaldur Indridason XXXX-
Kanske kunde den ha varit lite mer spännande, men jag storgillade den isländska deckaren där Erlendur&co får lösa ett fall där ett gammalt människorevben hittas på en byggarbetsplats. Jag frågar mig dock när det kommer att hända något positivt i Erlendurs rätt så miserabla liv, t.o.m. Nesbös Harry Hole klarar ju sig rätt bra emellanåt!
Indridason var den första författaren som fick det nordiska deckarpriset Glasnyckeln två gånger, sedermera har dock även Steig Larsson (postumt) tilldelats priset två gånger.

"Ladies" av Mara Lee XXXX-
Denna bok var mycket omskriven då den var ny, men jag har också förstått att många var besvikna på den så jag hade rätt låga förväntningar. Trevligt nog blev jag positivt överraskad; hoppen mellan de olika berättarna och tidsrymderna fungerar bra, berättelsen är kuslig med en stor fascination för (den kvinnliga) kroppen och jag läser och tycker om.

"Försvinnanden" av Jodi Picoult XXXX-
Picoult kör sitt vanliga recept med att ta ett knepigt problem - denna gång "Your father is arrested for kidnapping. You were the child he stole. What would you do?" och sedan låta läsaren följa med då problemet benas upp och skakas om ett antal gånger. Som läsare anar man redan receptet, lite tjatigt kan det bli men visst är ju resultatet rätt trevligt ändå. Jag förhåller mig dock väldigt skeptisk till den perfekta trekanten bokens huvudpersoner har going, sååå lätt och underbart är inte vänskap/kärlek.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alltid väldigt roligt att bli positivt överraskad! Jag var jättenyfiken på Ladies efter att ha lyssnat på en intervju med Mara Lee på P3 just innan boken kom ut... men nu ett bra tag senare har jag fått intrycket av att den bara är såå jobbig på nåt vis och därför försvann den från min läslista. Men den kanske får komma tillbaks då, man vet aldrig :)

Bokbabbel sa...

Den är lite knepig, men läsvärd enligt min åsikt :) Positiva överraskningar är det bästa - eller åtminstone jämsides med att höga förväntningar infrias