fredag, augusti 08, 2008

Milano ur en bokmals synvinkel

Jaha, så var man hemma igen då. Eftersom jag är nästan lika tokig i att resa som att läsa + att här hemma endast finns ösregn, tvätthögar och tentläsning är jag inte alls så säker på att ordspråket Borta bra men hemma bäst stämmer så bra just nu.
I Milano var det HETT och tyvärr var chockerande många restauranger augustistängda. Annars stortrivdes vi, och till min glädje plöjdes det också många böcker! Några bokmal-iga funderingar under resan:

* Colin Forbes har gett ut en bok (som finns i pocket), Läckan, och jag ville köpa den på direkten. För kanske fem år sedan plöjde jag och mina föräldrar alla böcker om den brittiske agenten Tweed(!) vi kom åt, och denna bok utspelar sig visst på en herrgård. Definitivt dags at återuppta bekanstskapen!
* Om du inte förstår italienska är det rätt svårt att hitta litteratur eller tidningar i Milano, detta gäller även på flygfältet. Tur att den ever-läsoptimistiska bokmalen hade abibliofobin i bakhuvudet då hon packade!
* Svenska (deckar)författare är en hit i Italien; Stieg Larsson, Jan Guillou, Åsa Larsson och John Ajvide Lindqvist var de namn jag bongade i bokhyllorna
Nu blir det en sväng till biblioteket innan jag tar itu med mer tråkiga saker - first things first! ;) (Nåja, jag måste ju faktiskt tänka på öppethållningstiderna...)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du haft en fin resa! Bra att veta dock att Italien inte är ett augustiland om man vill äta gott.
Visst är det skönt att läsa på resa! Det finns något intensivt över min reseläsning som jag gillar.

Peter Ljungkvist sa...

Forbes dog ju olyckligt förra året, men hans absolut sista roman "Djävulsklyftan" kom ut i Sverige i förgår om jag inte minns fel...

Läs gärna böckerna om Tweed och hans medarbetare, men kör på de lite äldre, de sista han skrev är väl sådär halvbra. Vissa hävdar till och med att det är en sk. "ghostwriter" som gjort dem.

Välkommen hem föresten....=)

Bokbabbel sa...

hermia: Ja, vi var väldigt förvånade och ledsna över "matbristen"! Fast vi svalt nog inte ;)
Min reseläsning brukar vara intensiv på strandsemestrar; att den kan vara det även på en stadssemester var en glad överraskning!

peter: Ojdå, jag visste inte ens att han hade dött!

Anonym sa...

Jaså, italienarna gillar svenska deckarförfattare! :-)

Anonym sa...

Oj, här har det bloggats på sen jag kollade i morse :-) Välkommen hem!

Du hittade inga italienska författare du blev intresserad av? Jag har inte läst många själv, men jag kan rekommendera Niccolò Ammaniti som skriver fantastiskt bra.

Bokbabbel sa...

boksnoken: Tydligen ja!

anna-lena: Tack tack! :) Jag har också läst och gillat Ammaniti, men det fanns verkligen väldigt få böcker på engelska över huvudtaget, tyvärr!

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka och att semestern var bra! Italien är aldrig fel...