lördag, mars 08, 2008

Sträckläsning på det privata bokkollot

Efter att jag kom hem från biblioteket igår skulle jag egentligen pyssla med allt möjligt smått, men hur det nu kom sig fann jag mig plötsligt sträckläsande Stalins kossor av Sofi Oksanen (XXXX) fast jag bara skulle bläddra några sidor. Trevligt! Helgen bjuder på endast lite hushållsysslor och London-packande, så jag kan bra ha mitt eget privata bokkollo här, aningen avundsjuk är jag ju onekligen på de andra.
Stalins kossor var en bra bok alltså, den handlar om finsk-estniska Anna som redan som liten lär sig att förneka sitt estniska ursprung för att inte stämplas som rysshora. Konflikten leder till att Anna får svåra ätstörningar. Man får också läsa tillbakablickar till Annas mammas och mormors liv i Estland under Sovjettiden och sammanlagt är detta en mycket bra och läsvärd bok. Boken utkom på finska 2003 och jag kan inte minnas att jag hörde talas om den då - tyvärr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Äh. Bokläsning är bra. "Allt möjligt smått" låter som någonting värt att prioritera bort för att få läsa en god bok.

//JJ