torsdag, mars 27, 2008

Kultbok

"Black Hole" av Charles Burns XXX½
En rätt så kultförklarad graphic novel som jag är glad över att jag läste men som inte var riktigt i min smak. Ett tonårsvirus som överförs via sex sprider sig på 1970-talet i Seattle och symtomen är underliga - nya kroppsdelar växer ut eller ansiktet täcks med hår. Man tänker på aids medan man läser boken, men Burns tar inte upp varifrån viruset kom eller ifall det finns någon bot. Vissa av ungdomarna försöker dölja sina symtom, andra (vars symtom är mer synliga) flyttar ut till skogen och isolerar sig i en liten community.
Boken är kuslig och har inslag av skräck - inte riktigt min bok med andra ord. Den är också väldigt grafisk, något jag kanske har lite svårt att ta till mig eftersom jag ännu är så väldigt bunden vid ord även om jag har förälskat mig i graphic novels.

1 kommentar:

Amoroso sa...

Väldigt intressant inlägg. En sådan bok jag aldrig skulle ha hittat själv :-)