onsdag, december 28, 2005

Lästakten

Jag slog upp en sak i min lilla läsdagbok och fick samtidigt någonting som jag nog anat bekräftat. Min lästakt har är en sådär 10 ggr långsammare än vad den var för ännu några månader sedan! Jag märker att jag har massor med böcker att läsa, och jag vill så gärna göra det, jag riktigt längtar, men det blir helt enkelt inte av. På sommaren läste jag visserligen alldeles otroligt mycket och snabbt, det var överdrivet, men denna lästorka som råder nu är den andra ytterligheten.
I och för sig vet jag nog orsaken/orsakerna till detta fenomen. Jag har börjat studera och sugits upp av studielivet, samtidigt som jag flyttat hemifrån och måste ta hand om mig själv och hushållet på ett helt annat sätt än tidigare. Nya kompisar och pojkvän fyller en väldigt stor del av den lediga tid jag har, och det är ju så det skall vara! Men ibland skulle det vara kul att få andra böcker än de jag p.g.a. studierna är tvungen att läsa lästa! Tror dock inte att situationen kommer att förbättras radikalt inom den närmaste framtiden; vår kurs i litteraturhistoria har börjat, så nu är det klassiker för hela slanten som gäller...
Ge mig tid att läsa en oskyldig liten deckare eller feel good-roman!
E liten fundering/tillrättavisning åt mig själv: om jag skulle göra mitt skolarbete mer effektivt i stället för att sitta och surfa runt, så skulle det bli tid över för en liten lässtund...!

Inga kommentarer: