torsdag, december 01, 2005

December!

Nu när jag har hållit hela världen i spänning :P skall jag nu alltså berätta glädjenyheterna, jag blev godkänd i tenten, och dessutom med så stor marginal att jag får fortsätta studera (det är nämligen en så kallad tröskelkurs). Superskönt!
Jag skickade just iväg en bunt foton över nätet, hoppas på att få ut dem i pappersform någongång nästa vecka. Nu skall jag ta och packa och göra skolarbete innan det bär av till J för kockande av varma smörgåsar *mums*. Imorgon åker jag till familjen, skall på en studentdimission, och på lördag far vi till Wien!!! *hurra!* Längtar också till jullovet, eller snarare till en tid här i Åbo då inte en massa deadliner hänger över mig. Skulle vara trevligt att ta sig in till centrum till exempel... Och shoppa julklappar...

I min kurs i kommunikationprocesser behandlade vi först svengelska, och nu har vi kommit till finlandismer. Det var ju skrämmande att inse att så många ord i det språk jag använder varje dag tydligen inte är fullt korrekt svenska! Ojdå! Om någon är intresserad kan den titta in på www.kotus.fi/svenska under "Artiklar" och sedan läsa t.ex. "Förrädiska och förargelseväckande finlandismer och andra frekventa fel" (Lägg nu märke till den övertydliga allitterationen!)
Visste ni förresten att leverlåda = korvkaka (och tvärtom, beroende på från vilket land ni som läser detta är) samt stegring = lätt feber

1 kommentar:

Peter Ljungkvist sa...

Grattis till den lyckade tentan, jag tvivlade aldrig....=)

Eder
Belgarion