lördag, december 31, 2005

Gott nytt år!

Jag har fått lite ordning på mitt liv: skaffat planer för ikväll samt läst böcker! :D Hurra! Skall fira nyår med några kompisar, hoppas det blir kul! Igår var vi på "julmiddag" med gymnasiekompisarna, en tradition som startade för hela tre år sedan då vi bestämde att vi i stället för att ge presenter åt var och en hellre går ut och äter gott på någon restaurang. I år blev middagen först efter jul på grund av allas tidsscheman, och tyvärr kunde inte alla komma, men en stor del i alla fall, och det var ju roligt!

"Barndomsvänner" av K.A. Tavaststjerna XXX+
Benjamin Thomén är bara 14 år då han träffar Sigrid första gången, men hon kommer att stanna i hans tankar länge till. Ben blir student, börjar studera juridik, blir en framgångsrik sångare, återvänder till hemstaden, och hela tiden finns skuggan av Sigrid där, antingen vid hans sida eller någonstans i bakgrunden.
Detta var en bok som hörde till kurslitteraturen. Den utspelar sig i Finalnd i mitten av 1800-talet, och även om boken inte direkt hörde till det jag annars brukar läsa var den en varm berättelse, och på något vis just sådan som vår lektor beskrev den: mysig. Jag tyckte att det var speciellt lustigt att läsa om hur studenterna firade valborg i Helsingfors för 150 år sedan - ungefär på samma sätt som i dag! =)

Annars har jag inte fått någon bok slutläst, men jag håller på, det känns så härligt att ha lite tid över för att riktigt sjunka in i en bok igen! Bestämde mig för att jag helt enkelt får lov att ta mig tid att göra det hädanefter!
Skulle vara intressant att göra upp en lista över bra böcker jag läst under det gångna året, eller kolla hur många de är eller något, men tyvärr är läsdagboken i en annan stad än jag just nu, och dessutom kallar lite skolarbete innan det blir nyårsfirande, så det får bli till en annan gång!

Gott nytt år 2006!

1 kommentar:

Peter Ljungkvist sa...

Ett gott slut och ett gott nytt år tillönskar jag dig. Hoppas 2006 blir ett underbart bokår för oss alla....