måndag, mars 09, 2009

Slutet på trilogin

"Vila på gröna ängar" av Anne B Ragde XXXX-
Detta är den tredje och sista boken i serien om människorna på grisgården Neshov utanför Trondheim. Den tar vid där den andra boken dramatiskt slutade, och Torunn försöker förtvivlat orkar vidare medan hennes farbröder kommer med entusiastiska idéer om vad som är bra för gården. Som vanligt gillar jag att läsa om Köpenhamnsfalangen i form av Erlend och Krumme även om Erlend blir än mer barnslig och jobbig i den här delen och Krummes änglalika tålamod känns krystat. Däremot genomgår Margido något av en förändring och växer som karaktär, det var väl minst sagt på tiden. Också farfadern får mera "kött på benen", blir mera mänsklig och inte bara en jobbig gamling, även det gillar jag!
Som i de tidigare böckerna har Ragde klämt in en mening någonstans som syftar på bokens titel, det gillar jag även om den är lite väl... klichémässig denna gång. Med tanke på den otroliga popularitet Ragde har uppnått med dessa böcker väljer hon en rätt förvånande vändning. Är det modigt eller är det fegt?

Jag har upptäckt att jag läser allt mer norskt, och gillar det mesta. Ragde, Nesbö, Fossum... Har ni fler tips förutom de självklara? Och nej, jag vill inte läsa på norska.

Tack för recensionsexemplaret Forum!

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Petterson: Ut och stjäla hästar
Marstein: Göra gott! (åh, så bra!!)
Loe: Naiv super (m fl)
Grytten: Sommaren är inte att lita på
Linn Ullmanns böcker

Några böcker/författare jag kommer att tänka på! Hoppas någon av dem gillas.

Bokbabbel sa...

Tack för konkreta tips Hermia! Loe är redan bekant, men de här andra kunde jag minsann testa på!