tisdag, mars 03, 2009

S e g t

Blä. I januari 2008 läste jag 19 böcker. Sammanlagda antalet för januari och februari 2009 ligger på 21. Fjolårets lästakt var visserligen rekordartad, men ändå. Visst sitter jag med näsan i en bok även nu, men både tent- och fritidsläsning bara segar sig fram och det känns som om jag inte skulle komma någon vart. Frustrerande.

Och jo, man (= jag) ska läsa för njutningen och inte resultatet, men i mitt fall känns det som om de påverkar varandra. Och om läsningen går segt är det kanske inget superbra jag läser heller?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej men å behöver det väl inte alltid vara? Igår läste jag ut Juha Itkonens Låt mig älska mer, drygt 400 sidor som det tagit mig mer än två veckor att läsa ut. och den var väldigt bra hela tiden, men inte på ett sätt som inbjöd tilkl intensivläsning. jag kan inte helt sätta fingret på varför, men jag tror att det har något med språket och berättelsen att göra, att Itkonens språk är så tätt att man inte orkar sträckläsa. i alla fall inte jag.

Bokbabbel sa...

mm, insåg efter att jag skrivit inlägget att t.ex. Shriver-boken tog lång tid att läsa, men att det i det fallet inte gjorde något; den var svårläst och gick helt enkelt inte att sluka

anagoesbananas. sa...

Känner igen det där att vilja läsa så mycket som möjligt ;D Jag är på 16:e boken detta år, min tanke var 10 i månaden, minst, men jag hinner inte med! Då blir jag lite kinkig, det känns bra att vara en redig boknörd ;D