söndag, mars 08, 2009

Kroppar, kroppar

"Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs XXX+
Sophie lever överklassliv med sin man Lukas tills hon träffar den lesbiska radikalfeministen Kaja och fascineras av henne. Författaren Sophie börjar balansera mellan två väldigt olika världar, och även mellan två väldigt olika personer och livsstilar.
Först gillar jag boken, att Sophie faktiskt gillar och ogillar saker ur båda världarna. Men sedan blir romanen för lång, och det är onödigt detaljerat vem som är vem syssling och vem som klär sig i Laura Ashley. Och klichéerna om såväl hetero- som homosexualitet börjar strös omkring till höger och vänster, och Kaja beter sig otroligt barnsligt men Sophie känner ändå ömhet för henne hel tiden. Gaah. Kill your darlings, Louise, så hade boken blivit mycket bättre!

"Åtta kroppar" av Susanne Ringell XXX½
En novellsamling med åtta noveller. Novellerna kräver lite eftertanke och långsam läsning, och ibland orkar jag inte riktigt med det. Men vissa formuleringar är finurliga, jag gillar dem skarpt.

Nu är hon en donator.
Nu har hon ett personligt donatorskort som hon kan bära med sig i väskan vart hon än går. Nu är hon viktig och måste ta väl vara på sig, hon måste se till att dö på rätt ställe och rätt sätt för att donationen inte ska gå till spillo.
Det känns underligt.
Synnöve står med skärkniven i handen och förstår att från och med nu kan hon till exempel inte drunkna eller försvinna under en fotvandring i Anderna.

Boken belönades med Svenska litteratursällskapets pris år 1999, och även andra verk av Ringell är prisbelönta. Lägg med andra ord namnet bakom örat!

2 kommentarer:

Pockethexan sa...

En liten hälsning från Pockethexan själv på våran egen dag!

o så har jag en fråga till dig som är lite mer bokkunnig; vad tycker du om Lotta Lotass o är du lika glad som jag att det är kommer in en kvinna i Akademien? Jag har skrivit om henne på min blogg men har inte fått så stort gensvar på mitt inlägg.

Bokbabbel sa...

Tack detsamma!

Lotta Lotass som person känner jag tyvärr inte till, men visst är det ett stort och mmycket bra steg med en kvinna i Akademien! Nu behövs bara en finlandssvensk så blir jag nöjd! ;)