torsdag, januari 31, 2008

Deckare + dokumentärroman

"Pojke försvunnen" av Anna Jansson XXX½
Nioårige Andreas mamma oroar sig väldigt mycket för sina barn och springer ständigt hos läkaren med dem. Men är hennes oro befogad eller är det kanske så att hon själv gör dem sjuka?* Då Andreas försvinner från en fest kopplas polisen, bland annat Maria Wern, in för att försöka hitta Andreas och nysta upp alla trassliga trådar.
En deckare var precis vad jag behövde just nu och jag tyckte om det jag läste. Men. Anna Jansson har klämt in löööjligt många ingredienser som hon borde ha sparat till en eller två andra deckare, nu kändes det bara fånigt. Lite tjatig blev boken emellanåt och så blev jag irriterad på underliga partier där det plötsligt beskrivs blommor, what's that all about? Ändå vill jag understryka att jag gärna vill läsa nästa bok av Jansson om/när den kommer, man ska bara inte läsa dem alltför tätt inpå varandra. Men det gäller ju de flesta författare egentligen.

"Det här är inte jag" av Eva F. Dahlgren XXXX+
Boken har undertiteln "Dokumentärroman" och man får definitivt känslan av att detta är en sann historia. Om inte annat så för att utbrändheten, depressionen, ångesten, tröttheten, you name it beskrivs så bra! Boken är en tunn liten sak, och gör inte mycket väsen av mig. Den hamnade hemma hos mig tack vare Kabusa och min uppmaning till Kabusa är att promota denna bok mer, den är viktig och väldigt bra!!

* Någon som läst "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory? Den handlar så vitt jag förstått om just en mamma som gör sitt barn sjukt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mamma sa att jag var sjuk handlar om en pstykiskt sjuk mamma som låter sin dotter genomgå undersökning efter undersökning i tron om att hon är svårt sjuk. Munchausens syndrom eller ngt liknande heter den psykiska åkomman. Intressant självbiografisk bok. Läs den!

Bokbabbel sa...

Jepp, det vill jag, den finns uppskriven i mitt Vill läsa-häfte =)