måndag, augusti 27, 2007

Varierande läsning

... har det varit den senaste veckan. Finlandssvensk roman, fantasy-ungdomsroman samt chick-lit. Varför inte? =)

"Den amerikanska flickan" av Monika Fagerholm XXX½
Den amerikanska flickan hittas död i en sjö, och detta är berättelsen om människorna runt omkring henne, före och efter dödsfallet. Dock inte en deckare, utan snarare en flummig roman. På sätt och vis var den riktigt trevlig och bra, men den blev lite väl flummig och historien för rörig. Mitt omdöme av boken försvåras dessutom av att jag har träffat författaren och anser henne vara väldigt trevlig och smart.
Fortsättningen på boken, Glitterscenen, var tänkt att utkomma i höst men utgivningsdatumet har skjutits framåt.

"Guldkompassen" av Philip Pullman XXXX-
Inspirerad av att filmatiseringen av denna bok har premiär den 5.12.2007 ville jag läsa om denna först del i trilogin om den mörka materian. Boken är kanske mer riktad till ungdomar, men vem som helst kan definitivt läsa den, boken har bland annat bibliska undertoner och är helt enektl bra. Vissa partier i boken anser jag att beskrivs lite halvhjärtat och lite väl snabbt, men annars har jag inget att klaga på =). Jag vill också ha en daimon som alla har i boken, en slags del av din själ som tar en djurform och följer dig vartän du går. Verkar mysigt =).
Läs också Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren!

"Små citroner gula" av Kajsa Ingemarsson XXX½
Nå, äntligen läste jag en bok av denna bestseller-författare som varit så omtalad. Min mamma älskar hennes böcker och förbjöd mig att komma med negativ kritik om dem =). Boken var varm, tervlig och helt harmlös meeen... visst var den väldigt förutsägbar och rätt så enkel. Definitivt ett trevligt tidsfördriv, men den otroliga populariteten har jag lite svårt att förstå. SÅ bra var den väl inte? Däremot fick jag en trevlig bild av Stockholm på något sätt, fick lust att kunna gå in på trevliga barer och restauranger och ta mig ett glas vin. Så det är ju förstås bra kritik åtminstone.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul blogg! Gillar alla dina "bokbabbel" - kul att hitta en till person också som läser lika sjukt blanad litteratur som jag själv :-)

Bokbabbel sa...

men tack, vad glad jag blir av din kommentar =)