tisdag, april 07, 2009

Påskläsningsfunderingar

Påsken står för dörren och jag funderar naturligtvis på de livsviktiga beslut som ska fattas. Vilka böcker som ska följa med. Det bär av mot sommarstugan på torsdag, men jag ska vara packad och klar redan imorgon.
Här följer en +/- lista i äkta Rory-anda. Vad tycker ni?

Tjock roman att gotta ner sig i? Här tänker jag främst Diana Gabaldon eller Penny Vincenzi, minst 700 sidor. I Gabaldons fall är det snarare 1500. Crazy woman, gotta love her.
+ Tid för läsning, den blir koncentrerad och man kan verkligen komma in i romanvärlden
+ Nostalgi; Gabaldon har jag läst även andra påskar och Vincenzi är även förknippad med lov, semester
+ Tar inte lika mycket utrymme i packningen
- Hinner jag komma långt in i den om jag även tar med mig nyss påbörjade 19 minutes?
- "Bara" en bok
- Tänk om den är dålig?
- Tomhet efteråt, mastodontboken är slut. När kommer nästa bok av författaren ut?

Flera lite tunnare böcker?
+ En känsla av att verkligen ha läst mycket under påsken
+ Någon av dem är åtminstone bra
- Dem kan jag ju läsa närsomhelst
- Tar mycket utrymme
- Vilka ska jag välja??

För att ytterligare klura till det hela har jag även tänkt ta med mig Filter, Hus&Hem samt finska Elle. Kanske de räcker som kort läsning som kontrast till en mastodontroman...? Eller?

4 kommentarer:

Malin sa...

Tja, om du börjar från början på Gabaldon, med Främlingen, så tar det ganska lång tid innan du kommer till slutet... Ca 8000 sidor tror jag att hela serien ligger på =)

Bokbabbel sa...

Haha, så sant, men i det här fallet tänker jag endast på del 6 ("A Breath of Snow and Ashes"), har tidigare läst de andra delarna

Arina sa...

Om du redan tagit dig igenom fem delar och tyckte om dem borde ju Gabaldon vara ett säkert kort.

Bokbabbel sa...

Arina: Så sant! Har bestämt mig för mastodontbok, Vincenzi ligger just nu bättre till men kanske måste jag bläddra lite i Gabaldon innan jag bestämmer mig...