måndag, december 01, 2008

Besvikelser

"Sister Mine" av Tawni O'Dell XXX+
Vi återvänder till gruvsamhällena som blivit läsarna bekanta genom O'Dells tidigare romaner. Jag gillar att vissa karaktärer dyker upp igen, men annars är jag inte övertygad av denna roman. Ex-polisen, numera taxichauffören Shae-Lynn blir minst sagt förvånad då hennes syster som varit försvunnen i 18 år dyker upp på henne trappa. Gravid i nionde månaden. Och så har vi några traumatiserade gruvarbetare och faderlösa barn och yada yada. Bättre kan du Tawni!

"Inte ens det förflutna" av Anna Jansson XX½
Jag tror att Anna Jansson redan hade börjat på den här deckaren då hon fick några böcker om gotländsk historia och myter i julklapp. Jansson tyckte då att det skulle vara en strålande idé att klämma in så många av myterna som möjligt i romanen. Tyvärr håller jag som läsare inte alls med. Det blir flummigt och konstigt och berättartekniken är underlig och det enda normala är Marias eeeviga velande mellan sin hopplöse make Krister och den upptagne polisen Per. Berättelsen blir visserligen väldigt ruggig då Marias befinner sig ute på en avskild ö i värsta Tio små negerpojkar-stil, men inte ens det får mig att tycka om boken. Ajabaja, även Anna kan bättre än så här!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ligger en utmaning till dig på min blogg. Bara om du har tid och lust.