måndag, oktober 20, 2008

Läsvärda

"Is och vatten, vatten och is" av Majgull Axelsson XXXX+
Det här handlar om Elsie och Inez som är identiska tvillingar, om Elsie som inte vill vara mamma och Inez som vill det. Om Björn som plötsligt är allas idol och på Susanne som rider på/lider av hans berömmelse. Det är många tidsplan som möts och vävs samman alltmedan isbrytaren Oden fortsätter sin färd mot Nordpolen.
Den här boken gillade jag! En tjock roman att njuta av, och då regnet piskar mot rutan längtar jag till polarområdet (med snööö!) som Axelsson så skickligt beskriver. Lite tappar den mot slutet, kanske blir den för lång, kanske är det för att saker blir lite och hänga i luften. Men på det stora hela en bok ni absolut ska hoppa på ifall ni som jag har tur att stöta på den i biblioteket!!

"Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?" av Björn Sortland XXXX
Denna bok ges ut av X-publishing som har koncentrerat sig på ungdomsböcker. Det enda ungdomliga i denna bok är dock den ena huvudpersonens ålder, så människor som vanligtvis skyggar för det epitetet behöver inte oroa sig.
"Kärleken ska vara en början" står det på bakpärmen, men Markus och Ingrid får ingen början eftersom Ingrid är sjuk och förhållandets djup går sida vid sida med hennes vacklande hälsa.
Boken är vad man skulle kunna kalla lågmäld, den är fin och sorglig och trots sitt tunna format något jag försöker dra ut på lite i stället för att hetsläsa från pärm till pärm.

1 kommentar:

kontakt sa...

Jag är så förtjust i Aprilhäxan att jag nästan har svårt att läsa något annat av Majgull Axelsson... för jag blir bara besviken. Den här lät inte heller som det där stora totalbraiga, inte sådär riktigt...