tisdag, oktober 21, 2008

Bra bokhoran!

"En liten chock" av Johanna Lindbäck XXXX-
En av Bokhore-Johannornas debutroman handlar om Gustav som går sista året i gymnasiet men som trots inte det lyckats med allt det där man skulle hinna med i gymnasiet, som att ha sex till exempel. Så när hans kompis Elin också lessnar på vardagen gör de upp en pakt om att göra något "revolutionerande", en liten chock alltså.
Jag gillade den här boken, den flöt på bra utan att jag behövde känna den där vanliga ångesten som jag lätt får då jag läser ungdomsböcker, då jag frågar mig själv ifall den är dålig eller om den bara är skriven annorlunda än vad jag är van vid. Måhända hjälpte det att ungdomarna i boken redan var i gymnasieåldern; de kritiserar rentav jobbiga högstadieelever :). Jag kom dock på mig själv med att längta efter ett lite mer klichémässigt slut, det kändes lite pinsamt... Bäst var såklart de litterära referenserna och jag kunde stoltsera med att ha läst alla som nämndes förutom Douglas Coupland! Någon som läst? Borde man prova på?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst Girlfriend in a coma och Life after God. Båda var bra, men de fastnade inte riktigt ändå. Känner dock hur många som helst som är helt tokiga i dels dom böckerna, och Coupland över huvudtaget. Jag tycker i alla fall att han skriver väldigt speciella och fascinerande böcker, så det är helt klart en bra läserfarenhet :)

Anonym sa...

Jag har också läst Girlfriend in a Coma, och tyckte om den - men blev inte helt tokig i den jag heller. Bra läsning, och speciell såtillvida att jag kommer ihåg den i stora drag ännu typ åtta år efter att jag läste den. Jag har läst Hej Nostradamus också, det vet jag - men jag kommer faktiskt inte ihåg desto mera av den.
Har också Microslavar stående oläst i bokhyllan sedan ett par, tre år.

Anonym sa...

Jag har läst flera av Couplands böcker och tyckt väldigt mkt om dem alla! De är _väldigt_ annorlunda och det gillar jag. Särskilt "Alla familjer är psykotiska" är helt fabolous! Helt knäpp och bara så skön.

Bokbabbel sa...

Ok, tack för tipsen/synpunkterna, kanske ska jg hålla utkik efter honom i biblioteket då!

Anonym sa...

O ja, Coupland är värd att prova! Knäppa människor på ett trovärdigt sätt, så att man känner igen sig.
Förutom de ovan nämnda gillade jag Eleanor Rigby och Schampoo planet. Håller med om Life after God, dock, den var fin men nu har jag glömt.