söndag, november 11, 2007

Misslyckad dystopideckare

"Immortal in Death" av J.D. Robb (Nora Roberts) XXX
När jag var "liten", typ 12 och äldre älskade jag Nora Roberts!! Inte så mycket historierna med endast romantik, men de med mord och romantik var så bra så bra tyckte jag. Redan då läste jag en Robb-bok, men var inte helt övertygad. Nu, aningen äldre och visare, tyckte jag ännu mindre om den.
Eve Dallas är polis i New York. Året är 2058, men människor mördar fortfarande varandra och Dallas måste reda upp ett mord där hennes bästa väninna är huvudmisstänkt samtidigt som bröllopsförberedelserna med Roarke är i full gång.
Nejnej. Robb försöker klämma in lite 2058-feeling ibland, men det blir helt enkelt inget. Att boken är skriven på 90-talet gör att det dessutom haltar ännu mer. Handlingen kändes dålig, Roarke är så charmig och Eve har trauman från barndomen och bästa vännen är misstänkt och arbetskamraten är intresserad av henne och blablabla. Alltför många ingredienser som blandas ihop till en dålig mix. Tyvärr. Läs hellre en vanlig deckare eller en dystopi i stället för den bisarra blandning.

En av mina vänner är väldigt into graphic novels, och i dag fick jag låna en av henne. Boken ser ut som en tjock serietidning, men lär inte vara det. Jag vet absolut ingenting om den "genren", men är intresserad av att lära mig mer. Kanske någon av er kan belysa fenomenet?

Inga kommentarer: