tisdag, januari 31, 2006

Faktaböcker och flyttfrågor

Jag håller på med studierna, och trivs riktigt bra. Lite väl många skriftliga deadlines har vi just nu, jag skulle gärna koncentrera mig på handboksläsningen emellanåt, vissa böcker verkar dessutom väldigt intressanta! Igår fick jag "Litteraturens historia i världen" och "Litteraturens historia i Sverige" (två tjocka litteraturhandböcker) i handen, dem skulle jag vilja börja läsa i! På veckoslutet var vi med J i Helsingfors (roligt förresten =)) och då köpte jag "Mimesis - Verklighetsframställningen i den västerländska litteraturen" av Erich Auerbach. Jag har bara läst ett kapitel ur den, det som handlar om Don Quijote, men den verkade väldigt intressant. I princip är det ju en faktabok, och kapitlen är nog rätt långa, men de kan läsas helt fristående och är därtill intressanta. Någon som känner sig ens lite intresserad rekommenderas att ta sig en titt! Har ni några exempel på faktaböcker ni läst och verkligen tyckt om (behöver inte handla om litteratur, det bara råkar sig nu på grund av min litteraturhistoriska kurs).
Så skulle det ju förstås vara härligt att läsa lite vanlig skönlitteratur också, men det har det tyvärr blivit lite dåligt med på sistone. Då jag har fritid vill jag ju vara social...

Lite Tjejsnacksfrågor igen:
1. När flyttade du senast?
I slutet på augusti flyttade jag hemifrån för att börja studera här i Åbo
2. Hur många gånger har du flyttat?
Fyra gånger
3. Vad tycker du är det värsta med att flytta?
Hmm. Jag tycker faktiskt om att flytta! Värsta är kanske sentimentaliteten, att man tittar sig omkring på det gamla stället var man trivts så bra.
4. Det bästa?
Att hitta saker man glömt bort att man hade medan man packar ner sakerna i flyttlådor. Spänningen inför det nya hemmet, planeringen av hur man skall ställa sina saker. Känslan av befrielse då man slängt bort gammalt skräp ur byrålådorna =).
5. Vill du flytta nu och i så fall, vart?
Jag trivs väldigt bra som jag har det just nu, men nästa gång jag flyttar skulle jag helst flytta ihop med J <3

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så många roliga timmar du har framför dig med dina intressanta böcker. Läser du Litteraturvetenskap, det gjorde jag för några år sen, det bästa jag gjort på länge......

http://hem.passagen.se/hno0222/

Harriet

Bokbabbel sa...

Jodå, jag läser litteraturvetenskap, och jodå, jag har många timmar läsning framför mig =)