fredag, september 30, 2005

Västerländsk ökenblomma

"En blomma i Afrikas öken" av Waris Dirie (och Cathleen Miller) XXX-
Kort sagt är detta den sanna berättelsen om en nomadflicka från Somalia som rymde hemifrån då hon som 13-åring borde ha gift sig med en 60-årig man. Hon hamnade i London, och efter några år blev hon upptäckt av en modellagentur. Nuförtiden arbetar hon som human right-ambassadör vid FN för att motarbeta kvinnlig könsstympning. (Jag avslöjar ingenting som inte redan står på baksidan av boken.)
Historien var helt bra, och budskapet är utan tvivel viktigt. Däremot irriterade jag mig på sättet att framföra historien, det var väldigt mycket jagjagjag hela tiden, kanske är det naturligt i självbiografier, men ändå... Dessutom verkade replikerna och dialogerna så överdrivna, ofta med versaler då huvudpersonen Waris var envis och upprörd. Jag undrar bara hur hon ha kunnat vara sådär frispråkig mot till exempel äldre släktingar?

Imorgon vid denna tid är jag nästan på bokmässan :D. Hurra! Har kollat programmet lite, men skall ännu fingranska det =). Men så vill jag ju också ha tid för att bara ströva omrking bland montrarna. Det verkar extremt lovande med "scenen i E-hallen". Jisses, flera hallar med böcker! *drömmande suck*

Inga kommentarer: