söndag, september 18, 2005

Inlägg nr. 50!

Tänk vad tiden går, redan det 5o:nde inlägget. Inte för att jag har varit så aktiv på sistone, fy skäms! Men tiden upptas av annat, bland annat hushållssysslor i det egna hemmet =). Har försökt lära känna min nya stad, jag trivs i den och med att bo så i centrum. Har naturligtvis redan botaniserat i biblioteket och lånat några böcker därifrån, men så småningom borde jag börja läsa klassiker och andra böcker inför en kurs i litteraturhistoria. Vi har redan bestämt att vi skall ha en studiecirkel, dels för att kunna beta av den stora mängden material, och dels bara för den sociala biten. Och så är det ju kul att höra vad andra människor har för åsikter och tankar om en bok.
Bokmässan i Göteborg närmar sig =). Borde kolla in programmet lite, men å andra sidan vill jag ju också bara strosa omkring och njuta och inte rusa från programpunkt till programpunkt.

"Brändövägen 8 Brändö Tel. 35" av Henrik Tikkanen XXX
Den ena halvan ur författarparet Tikkanen berättar utvikande om sin barndom. Hade bara läst böcker av Märta Tikkanen tidigare, bland annat den underbara boken "Århundradets kärlekssaga", och var därför lite skeptiskt inställd till Henrik, en alkoholiserad domderande man. Men, boken var helt bra på sitt sätt, lite annorlunda. En sorglig historia. En sak som var ganska lustig att märka var att Tikkanen inte nämnde sina släktingar vid namn, och att de enda namn som egentligen nämndes i boken var namn på två av mina släktingar =).

"Lugna favoriter" av Kjell Westö XXX
En novellsamling jag länge sökt efter. Jag tycker alltid att det är svårt att poängsätta novellsamlingar eftersom novellerna ofta varierar väldigt mycket. Vissa av novellerna hade jag dessutom läst tidigare. Av novellerna tyckte jag bäst om just "Lugna favoriter" och "Domaren".

"Ro utan åror" av Ulla-Carin Lindqvist XXXX
En sann historia om nyhetsankaret som diagnostiserades för ALS på sin 50-årsdag. Fyrabarnsmamman som kämpar med att få sina barn att förstå att hon snart inte längre kommer att finnas bland dem, samtidigt som hon kämpar med sjukdomen som långsamt bryter ned hennes muskler så att hon till sist blir hjälplöst sängliggande.
En sorglig bok som samtidigt ger en själv styrka, tänk att hon orkade vara så stark trots en så obehaglig sjukdom. Bra bok nog!

"Sofias egen bok" av Märta Tikkanen XXX½
Den andra Tikkanen-författaren =) har skrivit en bok om sin yngsta dotter Sofia som diagnostiserades med MBD (Minimal Brain Dysfunction). Dels är boken en berättelse om Sofias och Märtas vardag, dels allmänt om MBD-barnens situation i Finland under 1980-talet. Boken har en tendesn, preccis som alla sanna berättelser, att bli lite väl beskrivande, men i princip var det ju det som var hela tanken med boken, så jag skall inte klaga. Även i denna bok är det endast Sofias namn som förekommer, de andra går under benämningarna Storebror och tanten =). Ett bra sätt tycker jag, eftersom det ju är Sofia som är den viktiga i boken.

Suktar alltså efter denna bok, är det någon som har hört talas om den och har några åsikter? Utgåvan är en härligt tjock inbunden bok med fina svartvita bilder och ett eget bokmärke =). I en recension stod det något om att vissa böcker skall läsas, somliga studeras, och vissa, såsom just "Jonathan Strange & Mr Norell" skall dykas in i och upplevas. Det låter ju lovande! http://www.panorstedt.se/templates/norstedts/NorBook.aspx?id=25238

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jessica!
Nej, tyvärr har tiden gått åt till skolan och min vanliga hemsida, mestdels. Men idag, precis när du skrev gästboksinlägget, satt jag faktiskt och fixade med lite uppdateringar och de är klara nu. :-)
Åh, vad KUL det verkar med bokmässan i Göteborg!
Hoppas allt är bra med dig!
Kram, Ellen

Anonym sa...

Har inte läst "Jonathan Strange & Mr Norell", men har hört att den ska vara väldigt bra. Författaren ska komma till bokmässan, tror jag.