fredag, maj 05, 2006

Våren är här

Våren har kommit till Åbo, och med den allergierna. Lika bra det egentligen, eftersom jag borde vara inomhus och läsa på tent. Men särskilt roligt är det ju inte.
Försöker läsa skönlitteratur också, och ser framemot sommaren då jag får plöja böcker igen som om jag skulle få betalt för det. Klart att jag annars också ser framemot sommaren =).

"The Historian" av Elizabeth Kostova XXX+
Den kvinnliga huvudpersonen hittar en mystisk bunt med brev i sin pappas arbetsrum och via breven, sin pappas berättelser och resande runt världen är hon med om ett otroligt äventyr med historiska och mytiska anor.
Jaja. Boken hade fått mycket publicitet, den verkade bra och var dessutom förtjusande tjock. Men nej. Alldeles för lång historia, den blev tjatig och utdragen, och mina förväntningar infriades verkligen inte. Tanken var väl okej, men slutresultatet blev segt. Förstår nog inte bokens stora framgång, kanske den rider på nånslags Da Vinci Code-boom då det gäller äventyr i historien. Njaa.

"En spricka i kristallen" av Cecilia von Krusenstjerna XXXX-
Suss kommer från en rik och berömd familj, som dock utövar en stor makt över henne även då hon är vuxen och försöker skapa sig en egen familj.
Annorlunda, trevligt skriven bok som dock blev lite sämre under bokens lopp. Tragiskt med sådana här familjeöden. Trevligt med tidshoppen i boken.

Glad försommar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»