tisdag, november 15, 2005

Chockerande!

... att jag skriver mitt andra inlägg för i dag! Så usel som jag har varit på att uppdatera på sistone. Där ser man hur mycket man får gjort om man bara stannar hemma en stund och inte springer omkring ständigt och jämnt. I och för sig skall jag faktiskt ännu ut i regnet och blåsten, men det är först senare, nu har jag tagit det lugnt och haft det skönt här i mitt allt mysigare hem =). Avverkat lite sömnskuld med en skön tupplur, gjort lite skolarbete (som jag skall fortsätta med, måste bara klämma in en middag också =)). I kväll skall jag till en kompis för att titta på första avsnittet av andra säsongen av O.C. :D och så skall vi vidare ut på "julfestplaneringsöl". Vi gulnäbbar skall nämligen stå för programmet på vår ämnesförenings julfest, så vi måste börja ordna med den saken, och vad passar väl bättre för studerande än att göra det vid ett stop öl/cider? =)

Men nu några svar på Tjejsnacks och en av mina favoritbloggare Pollymias frågor.
1. Vilken är din favoritbok?
Det finns ju många bra, men säger nog "Vit oleander" av Janet Fitch. Jag har inte sett filmen, men boken var så bra så bra att jag faktiskt drog ut på den, läste långsamt eftersom jag inte ville att den skulle ta slut. Det är väl ett bra betyg om något.
2. Vad läser du just nu?
"The Wild Sheep Chase" av Haruki Murakami, verkar helt okej, men han har nog skrivit bättre böcker. Tentlitteratur och den stackars världsomseglingen av Jules Verne, jag vet inte varför jag inte tar upp den och börjar läsa, jag som annars har tyckt om hans böcker...
3. Vilken är din favoritförfattare?
Det vet jag nog inte... Penny Vincenzi kanske, har tyckt om alla de böcker jag läst av henne. Diana Gabaldon är också bra.
4. Har du något bra boktips?
Absolut! Den som inte ännu har läst "Århundradets kärlekssaga" av Märta Tikkanen och därmed har en lucka i sin allmänbildning, marsch iväg till bokhandeln/bibban/antikvariatet/någon vän som har den! Läs den!!!
5. Vad skulle du skriva för en bok om du var författare?
En roman eller en spänningsroman... Åh, den som bara vore författare *suck*

Och så Pollymias fråga, skulle jag hellre skriva bestsellers eller böcker som till slut gav mig Nobelpriset i litteratur? Jag måste nog säga bestsellers, för även om Nobelpriset är erkännandenas erkännande så är det ändå bara Horace Engdahl&cos åsikter, jag uppskattar nog ändå mera den stora massans åsikter.

Så såg jag även frågor om barnböcker på Pollymias blogg, men dem får jag svara på en annan gång, jag vill ju inte överanstränga Blogspot ;)

Inga kommentarer: