lördag, januari 27, 2007

Beläst?

Läste på En annan sida om Expressens litteraturtest; typ böcker man anses skall ha läst för att vara beläst och som man gärna ljuger om att man har läst. Nåväl, upp till bevis, nu skall jag erkänna.

1. "Jack" av Ulf Lundell Nej, inget av Lundell, men skulle jag göra det så står "Jack" definitivt högst upp på listan
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg Nej
3. "Hemsöborna" av August Strindberg Ja, under första kursen i litteraturvetenskap
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson Nej, men däremot "Aniara"
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson Nope
6. Arn-böckerna av Jan Guillou Endast "Ondskan" och nån om ekonomi-brott
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien De två första böckerna. Och "Bilbo". Men kanske jag bara skulle svara ja eller nej i stället för att berätta om en massa andra böcker.
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj Nej
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë Ja
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray Nej
11. "1984" av George Orwell Ja, och håller på med "Animal Farm"
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens Nej
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling Ja
14. "Jane Eyre" av Emily Brontë Nej
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown Finns det fortfarande människor som inte har läst den?
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank Tyvärr inte

Resultat 6/14, helt okej tror jag.

I övrigt så drar jag på världens förkylning med feber, är extremt matt och orkar inte vara uppe länge. Skönt att bara bädda ner sig i sängen, tyvärr är jag så matt att jag heller inte orkar läsa så mycket jag skulle vilja och nu dessutom ha tid med.

7 kommentarer:

Anna sa...

Hm, det var en skum lista. Inte minst för att de flesta av böckerna inte kan räknas in i särskilt "fin" litteratur. De flesta är ju faktiskt ren populärlitteratur. Jag kanske är fördomsfull, men varken harry potter, ringen, da vincikoden, arn eller jack imponerar på mig då det gäller belästhet.

Har man däremot orkat sig igenom Joyce "Odysseus", Proust "På spaning efter den tid som flytt" och Dante "Inferno" är det cred, men mest för att de är så enbarmligt tråkiga.

Camillas lockar sa...

Nej nej, sov med dig!

Petra sa...

Du är utmanad! :) Kolla min blogg.

Anonym sa...

Da Vinci-koden är en av ett litet fåtal böcker på den listan jag inte har läst. Bläddrade i den och insåg att den verkligen inte intresserade mig.

//JJ

Fröken Nina sa...

Hm... Jag har också läst 6/14 och tycker inte heller att en del av dem på listan borde kvalat in. Även om det är tack vare dem jag fick några poäng :)

Anonym sa...

Det faktum att du har läst Hemsöborna under första litt.vet-kursen frå mig genast att undra om jag känner dig. (jag tror mig veta exakt vilken kurs det handlar om eftersom jag har gått den själv. Pappan och havet, need I say more?).

Mobergs utvandrarserie kan rekommenderas, jag tycker att han är en fantastisk berättare, lite besläktad med Selma Lagerlöf. Böckerna finns dessutom inlästa på cd, så man kan göra som jag gjorde med den tredje i höstas - lyssna medan man diskar och samtidigt bli totalt onåbar för omvärlden eftersom man går upp så intensivt i handligen.

Bokbabbel sa...

Vi har nog gått samma kurs då, Pappan och havet seal the deal =)