måndag, februari 20, 2006

Kort och koncist

"Guldkalven" av Helene Tursten XXX½
Lite boo.com-inspirerad (inte för att jag läst den boken, men har hört lite om den), handlar i alla fall om IT-boomen och kraschen och kriminaliteten därikring. Detta är dock maskerat i en helt vanlig svensk deckare, som var riktigt bra och trevlig. Stilen påminde lite om Camilla Läckbergs i och med detaljrikedomen. Intrigen var lite onödigt invecklad, men å andra sidan var det ju också intressant.

"Jag är inte rädd" av Niccolò Ammaniti XXX
Nioåriga Michele hittar av misstag en jämngammal pojke som ligger fängslad i en grop. Vem är pojken, hur har han hamnat där och vem är egentligen ansvarig för det?
En spännade och tragisk thriller/bandomsskildring, bra skriven av en bra författare. Men handlingen är obehaglig och jag förstår inte riktigt idén bakom den. Slutet blir lite väl öppet dessutom.

Ojoj, jag har registrerat mig på LunarStorm, farligt beroendeframkallande =). Annars allt bra. Over and out.

Inga kommentarer: